GUIA DIDÀCTICA

Què heu de fer?

Per tal de portar a terme les activitats que aquí es presenten és necessari que els alumnes facin una mica de recerca. Així que caldrà que busquin informació addicional per tal d'entendre el que estem treballant (si bé la lectura de "La volta al món d'una armilla polar" era el pretext per encetar el tema i amb el que s'explicarà a l'aula no n'hi haurà prou...).

Així que es recomana que els alumnes facin una ullada cap als orígens de l'antropologia, l'etnocentrisme, el colonialisme, l'orientalisme, etc.

Un cop s'hagin après els conceptes bàsics s'entendrà el que aquí us exposem:

La cara amarga de l'alterització provoca sovint un sentiment més arrelat d'identitat cultural i reivindicació.

L'abús per part de les cultures "dominants" sovint és contestat per la força i fora dels àmbits legals.

Un sistema polític, social i cultural basat en l'imposició mitjançant la força acaba per posar-se en entredit, essent més o menys efímer i comportant problemàtiques politico-socials greus.

Un model capitalista imperant a escala mundial implica desigualtats i explotació de recursos (humans i naturals).

Sovint l'ètica queda apartada del model econòmic capitalista i es violen freqüentment els drets humans.

La cultura pot quedar en una imposició més que en un dret.

La metacultura posa en entredit l'identitat i sovint agafem models de referència en el món de la publicitat i del cinema (on es projecten ideals poc relacionats amb la realitat).

Què més en podrieu dir?



Competències

Al llarg de les sessions volem fer incís en les competències específiques enmarcades dins la competència de conviure i habitar el món, sobretot en les següents:

4. Comprendre la interrelació i interdependència dels agents, els fets i els fenòmens socials, per conviure en un món global, complex, plural, desigual i en conflicte.

5. Produir textos orals i escrits, en diferents suports, per comunicar i compartir idees i coneixements relatius a les ciències socials.

7. Respectar i assumir la diversitat cultural com a font de riquesa personal i col·lectiva, per enriquir la pròpia identitat i afavorir la convivència.

8. Desenvolupar un pensament crític i creatiu, analitzant els problemes socials rellevants i proposant solucions i alternatives a través del diàleg, l'empatia i la cooperació.